Almen information
10. oktober 2023Transparent kommunikation
Nu er det snart 3 uger siden, og hvad laver de da i de nye bestyrelse – laver de overhovedet noget ??
Jo, først var den tidligere formand kommet til at oprette Ladegaardsparkens domæne (hjemmeside + e-mail) i sit eget navn, personligt – så gik de første 10 dage med at få det frigivet. Dernæst viste foreningens officielle Facebook gruppe sig (Ladegårdsparkens aktiviteter), at være oprettet på samme måde, også her blev bedt om overtagelse, men uden svar – så ny må oprettes.
Dernæst overtog bestyrelsen et kontor uden andet end støvede arkivmapper, uden computere eller arbejdsdokumenter. En stationær computer blev sat op i fredags efter nulstilling, 2 bærbare kom ligeledes tilbage, men begge i en stand og alder så de blev frarådet at bruge penge på at installere programmer på. De resterende 4 bærbare computere tilhørende kontoret blev, ligeledes i fredags, meldt enten foræret til, eller frikøbt af tidligere bestyrelsesmedlemmer.
Når beboerne ikke har hørt meget til afdelingsmøde referat fra den ny bestyrelse, er årsagen, sikkert bekendt for de fleste, at den ny bestyrelse først tiltrådte efter afholdelsen af afdelingsmødet, hvorfor referat vil komme fra administrationen, hvortil undertegnede i fredags leverede sine notater til dennes præsentation af den nye bestyrelse, som omdeles i dag/i morgen sammen med mødereferat samt indkaldelse til afdelingsmøde om den nye boligsociale helhedsplan d. 25/10.
Samtidig orienteres beboerne heri om, at Ladegaardsparkens hjemmeside igen er i funktion fra i morgen tirsdag, endnu ikke fintunet og helt på toppen, men forbedret og i funktion. Bestyrelsens e-mail er ligeledes igen i funktion, det er den allerede nu, enhver beboer er velkommen til at henvende sig på: bestyrelsen@ladegaardsparken.dk.
Desuden introduceres foreningens nye Facebook gruppe: Ladegaardsparkens bestyrelse og aktiviteter – et sted hvor du løbende kan følge med i hvad bestyrelsen går og laver, og hvor du kan stille dine spørgsmål til… bestyrelsen.
Har de så slet ikke fået noget fra hånden endnu ?
Jo, jeg synes heller ikke der i den forbindelse er noget at skamme sig over.
1. Det er lykkes at finde en løsning til lovliggørelse af vores affaldssortering, der kan implementeres hurtigt og som økonomisk er meget lempeligt. De 5 affaldsøer langs stamvejen udvides igen og kommer til at indeholde yderligere 3 affaldsfraktioner: Plastik, pap og metal.
Der etableres et aflukke til storskrald uden for containerpladsen, hvor der kan leveres når det passer beboeren.
Trækvogne vil kunne afhentes og benyttes når det passer beboeren, bl.a til affald til storskrald, møbler til møbelbiksen osv. Det samlede projekt forventes gennemført og være klar i løbet af november, pris ca. kr. 100.000,-
2. Grønne arbejder viser sig desværre at være et stort problem, det er ikke uden årsag at forespørgsel om den grundlæggende plan til den gamle bestyrelse forblev ubesvaret. Som frygtet fordi den til dels ikke findes og til dels ikke er overholdt, pengene er brugt til andet. Bestyrelsen har, guided af driften, været på markvandring i det grønne, overordnet set desværre et trøstesløst syn.
Det er besluttet, at vi indenfor nuværende budget får ordnet vildnisset langs Stamvejen hurtigst muligt, gerne i indeværende måned, og også gerne får slået græsset ned på højene mellem blokkene samt på plænerne mod Skagerrakvej, endnu uklart hvor langt vi kan komme med det.
Dernæst laves en plan for reetablering af de grønne områder med behørig hensyntagen til både pryd-områder samt områder med biodiversitet, gerne i samarbejde med dig som beboer.
3. Det er tid til afstemning om den nye helhedsplan, bestyrelsen har haft møder med både den afgående projektleder for den gamle plan, samt den nye for den kommende, der bliver en fælles byplan med deltagelse af dele af Bjergmarken, Grønneparken samt Ladegaardsparken – hvis beboerne stemmer for, ved afdelingsmødet d. 25/10.
Det har indtil videre, desværre vist sig umuligt at finde et eneste aftryk afsat specifikt til fordel for Ladegaardsparken, hvilket naturligvis er skuffende for en bestyrelse der bl.a har sat sig et mål om en beboernær indsats, samt et forsøg på at få Sevda genansat, men som desværre ikke har været en del af forhandlingsprocessen – vi må se hvad udfaldet bliver.
4. I aften er der budgetmøde med administrationen og driften, budgetforslag udarbejdet af dem i samarbejde med den gamle bestyrelse, som indtil videre er landet på en huslejestigning på 5,22% – helt i tråd med den gamle formands varsel om ikke under 5%.
Vi må se om noget kan reddes, eller om det hele skyldes opretning af gamle skader.
Derudover er det glædeligt at se den gamle bestyrelsesformands pludselige interesse i transparens, inddragelse og beboerinformation. Samtidig rigtigt, at den fremtidige varmeforsyning vil berøre alle beboere i Ladegaardsparken, men ikke blot det, faktisk er det for alle beboere i Holbæk Boligselskab vigtige beslutninger der skal tages, derfor ligger både beslutninger og arbejdsgrupper i regi af organisationsbestyrelsen, hvor næste behandling vil være på formandsmøde d. 26/10.
Bestyrelsen erklærer sig tryg ved erkendelsen af, at så store og videnstunge beslutninger overskrider normale afdelingsbestyrelsens kompetencer og derfor bør løftes til et højere niveau – bestyrelsens næste møde er meget apropos, i morgen omkring statusrapport for voldgiftssagen fra seneste store byggeprojekt i Ladegaardsparken, der trods en daværende bestyrelsesformands ivrige deltagelse, mildest talt ikke gik helt som forventet.!
Hvis den tidligere formand mener at være i besiddelse af arbejder, udarbejdet ved brug af afdelingens bestyrelse ressourcer og af betydning for den fremtidige varmeøkonomi, kan jeg naturligvis kun opfordrer til, at de lægges frem – hvilket man må formode også var hensigten da man lavede dem, hvad ellers.?
Uanset hvad, kan den tidligere formand, sammen med øvrige beboere, være helt sikre på fremover at blive holdt behørigt informeret – en ændring der er kommet for at blive..